Apakah yang dimaksudkan dengan bahasa iklan?
Bahasa
iklan adalah bahasa yang digunakan sebagai medium penyampaian maklumat bagi
tujuan mempromosikan barangan dan perkhidmatan dengan penggunaan bahasa yang
memujuk, memuji dan merayu. Bahasa iklan biasanya dibuat dalam bentuk fakta
supaya dapat difahami oleh orang ramai dengan jelas. Selain itu, matlamat dalam bahasa iklan juga
disampaikan secara ringkas tetapi terperinci. Hal ini bermaksud, bahasa iklan
menggunakan ayat yang ringkas, pendek dan menggunakan ayat adjektif. Di samping
itu, bahasa dalam iklan juga berbentuk imaginatif dan mestilah bersifat kreatif
supaya dapat menarik minat dan mempengaruhi orang ramai untuk membelinya.
Pengiklanan dapat dibahagikan kepada dua
bentuk iaitu dalam bentuk pemberitahuan dan bentuk promosi produk. Matlamat utama
adalah untuk menyampaikan maklumat secara berkesan dengan menggunakan bahasa
yang ringkas dan mudah untuk difahami oleh pembaca atau pengguna. Contoh pemberitahuan
seperti tentang tawaran kerja atau suatu pengumuman. Bagi iklan promasi produk
pula bahasa yang digunakan berbentuk pujian dan pujukan malah terdapat juga
penggunaan bahasa rayuan secara halus. Hal ini dilakukan dengan memaparkan
kebaikan dan kelebihan produk yang berkaitan supaya pengguna dapat mengubah
fikiran dan seterusnya mencuba produk yang
diiklankan. Sebagai contoh promasi produk kecantikan kepada golongan
wanita.
Contoh bahasa iklan:
1) Slogan- Mutu, Gaya dan Keunggulan
2) Kaedah penyataan- Lot Banglo untuk
Dijual
3) Perkaitan dengan konsep- Datuk Siti
Nurhaliza dengan Pantene (Syampu)
4) Kaedah Umpan- Wang Tunai RM500
Menunggun Anda.
5) Mesra- TV9 Dekat Dihati
6) Gesaan- Cepat, Dapatkan Naskah Anda
Hari Ini!
7) Pertanyaan- Anda Gemuk?
Pendapat
: Bahasa yang disampaikan melalui komunikasi pengiklanan tidak terhad kepada
tulisan, ungkapan mahupun ayat semata-mata, malah lebih luas dari daripada itu.
Penggunaan ilustrasi, multimedia dan warna yang pelbagai merupakan beberapa
kaedah lain yang dapat menarik perhatian orang ramai.
No comments:
Post a Comment