Monday 19 March 2012

SITUASI 11: BAHASA KIASAN





Kita sering mendengar orang menyebut tentang perbandingan tersebut:

                        Cantik laksana bidadari
                        Putih seperti kapas                              
                        Becok seperti murai
                        Jinak seperti merpati


Apabila kita mengambarkan sesuatu dengan membandingkan dengan sesuatu yang lain, kita sebenarnya telah menggunakan bahasa kiasan. Bahasa kiasan sangat sinonim dengan masyarakat Melayu dan sering digunakan untuk menegur atau menyatakan sesuatu tanpa menyinggung perasaan atau memberi maksud yang mendalam. Bahasa kiasan yang digunakan melangkaui makna yang sebenarnya di sebalik perkataaannya dengan tujuan untuk melengkapi atau memberikan sesuatu kesan dalaman yang lebih segar pada sesebuah idea. Menurut Za’ba, bahasa kiasan bermaksud jenis bahasa yang menghuraikan sesuatu dengan cara mengkiaskannya kepada perkara lain, sama ada dengan menyebutkan bandingan secara langsung atau mengandaikan 
perbandingan itu.




Sebagai contoh ialah ungkapan"Hatinya hancur bagai kaca terhempas ke batu ". Ini ialah contoh kiasan yang menyebutkan bandingan secara langsung. Dalam contoh ini keadaan hati telah dibandingkan dengan kaca yang pecah. Contoh lain bahasa kiasan yang menyebutkan bandingan ialah : "Matanya merah seperti sebiji saga".Unsur perbandingan dapat dilihat melalui penggunaan perkataan "seperti" dan "bagai". Kiasan yang tidak menyebutkan bandingan secara langsung: Marahnya bernyala-nyala.  Bernyala-nyala biasanya digunakan untuk menyatakan keadaan api, tetapi dalam ungkapan di atas, sifat bernyala-nyala telah dipindahkan kepada keadaan marah.  Dengan kata lain, sifat marah telah dibandingkan dengan keadaan api yang bernyala-nyala. 


Pada pendapat saya, penggunaan bahasa kiasan dalam perbualan dan pelbagai tujuan adalah sesuatu yang menarik dan indah kerana diungkapkan bagi menyatakan sesuatu maksud dengan secara halus dan berselindung.


No comments:

Post a Comment