Sunday 11 March 2012

SITUASI 5: BAHASA PEMUJUKAN


Pada petang ini saya telah pergi ke pasar malam di Kolej Harun Aminurrasyid (KHAR) bersama kawan-kawan. Saya adalah antara pelanggan setia yang mengunjungi pasar malam tersebut pada setiap hari jumaat kerana pasar tersebut menyediakan pelbagai keperluan harian seperti pakaian, makanan, buah-buahan dan banyak lagi. Di sini kita boleh melihat pelbagai gelagat dan ragam manusia yang mengunjungi gerai serta ragam para peniaga yang masing-masing mempromosikan barang yang dijual. Setiap peniaga mempunyai cara tertentu untuk meraih pelanggan. Pada ruangan blog kali ini saya ingin berkongsi berkaitan dengan bahasa  pemujukan. Bahasa ini biasanya digunakan oleh para peniaga semasa kita melintas kawasan gerai mereka untuk menarik pelanggan supaya membeli barangan mereka. Pelbagai bahasa laras pemujukan yang digunakan, antaranya ialah:

Kak beli buah kak….buah-buah nie manis macam kak..
(Peniaga kedai buah-buahan)


                                      Panas cikgu..beli la air,sedap nie buat hilang dahaga..
( Peniaga gerai air)


Cantik kain-kain nie kalau buat baju sesuai dengan kulit adik..beli la sepasang,murah je…

(Peniaga gerai kain)

  

Inilah bahasa pemujukan yang kedengaran semasa kami melintasi gerai-gerai mereka. Walau bagaimanapun, terdapat juga peniaga yang hanya duduk dan memandang sahaja pelanggan yang melalui gerai mereka tanpa memberi senyuman atau menawarkan barang jualan mereka. Saya pun tidak pasti mengapa begitu, jika kita tidak bersuara mahupun memberi senyuman, tentu susah untuk menyaingi peniaga lain yang sibuk memanggil para pelanggan.  Tambahan pula kebanyakan jualan mereka juga hampir sama. Pada pendapat saya bahasa pemujukan amat penting terutama kepada peniaga supaya dapat menarik perhatian pengunjung. Penggunaan bahasa-bahasa yang manis didengar mampu membuka hati pelanggan untuk singgah ke gerai-gerai yang menjual pelbagai barangan. Oleh itu, gunakan bahasa pemujukan dan senyumanlah semasa menjual supaya pembeli membeli barangan jualan kita.

















No comments:

Post a Comment