Friday 16 March 2012

SITUASI 8: BAHASA PERTAMA


 


Situasi bahasa yang ingin dikongsi dalam ruangan blog pada hari ini adalah berkaitan dengan bahasa pertama. Bahasa pertama adalah bahasa yang pertama atau mula-mula dipelajari oleh manusia iaitu bahasa ibundanya. Malaysia bahasa pertama adalah bahasa Melayu yang menjadi bahasa lingua franca, bahasa rasmi serta bahasa perpaduan. Bahasa pertama adalah asas untuk identiti sosiolingustik seseorang. Seseorang bayi apabila dilahirkan sahaja ke dunia, turut bersama-samanya beberapa alat fizikal yang sesuai untuknya memperolehi bahasa. Walaupun ia memulakan hidup tanpa bahasa tetapi pemerolehan bahasa itu dalam kalangannya berlaku sedikit dan berperingkat-peringkat mengikut perkembangan otaknya.  


Mengikut teori biologis, sejak anak itu lahir, memang sudah ada kebolehan mengggunakan bahasa yang dinamakan sebagai pemerolehan bahasa. Kanak-kanak yang menguasai bahasa pertamanya bukan melalui proses pembelajaran tetapi dengan cara ‘memperoleh’ yang berlaku secara tidak formal. Kebanyakan kanak-kanak akan mengalami perkembangan bahasa pertama semasa berumur 1 hingga 5 tahun kerana pada jangka masa ini penguasaan bahasa berlaku paling kritikal serta sangat mudah menerima pengaruh bahasa pertama yang didedahkan kepada mereka. Jika bahasa yang didengarkan itu baik maka bahasa kanak-kanak itu akan menjadi baik juga dan jika di sebaliknya, kesan kepada bahasa kanak-kanak itu amat buruk.

Pendapat: Untuk membolehkan kanak-kanak dapat menguasai bahasa dengan berkesan, mereka hendaklah didedahkan pengalaman-pengalaman yang boleh meningkatkan perkembangan bahasa mereka. Mereka haruslah diberi peluang untuk berinteraksi, berkomunikasi dan bermesra dengan orang dewasa dalam bahasa pertamanya supaya lebih matang dan mencapai taraf penguasaan bahasa pertama yang baik dan sempurna.

No comments:

Post a Comment