Monday 2 April 2012

SITUASI 21: RUANG LINGKUP UNGKAPAN



Ungkapan yang indah sering meniti dibibir masyarakat Melayu kerana ungkapan yang digunakan mengandungi pelbagai nasihat dan maksud yang mendalam. Ungkapan ialah rangkai kata atau frasa, klausa, ayat yang tersimpul dan mempunyai pengertian konotasi. Terdapat pelbagai ruang lingkup ungkapan yang digunakan oleh masyarakat Melayu iaitu:


a)    Bidalan
Menurut Abdullah Yusof, Alias Mohd Yatim dan Mohd Rain Shaari (2009:79) bidalan adalah  sebahagian daripada peribahasa yang berfungsi sebagai nasihat, peringatan dan sebagainya kepada masyarakat disamping mempunyai ilmu, nilai dan pengajaran yang sangat berguna.

Contoh:
Berjalan peliharalah kaki, berkata peliharalah lidah(Maksud: Seseorang yang perlu berfikir dan berhati-hati dalam melakukan sesuatu tindakan).

b)    Pepatah-petitih
Menurut Abdullah Yusof, Alias Mohd Yatim dan Mohd Rain Shaari(2009:133) pepatah adalah sifat rangkaian kata yang berkerat-kerat atau berpatah-patah, tetapi mengandungi unsur pengajaran serta ungkapan-ungkapan yang dibentuk berdasarkan sesuatu peristiwa yang berlaku dalam kehidupan.

Contoh:
Air besar, sampan tak hanyut(Maksud: Perkara yang diharapkan tidak menjadi).

c)    Kata-kata pujangga
Kata-kata pujangga adalah kata-kata yang berunsurkan nasihat dan pedoman yang diucapkan oleh tokoh-tokoh berpengaruh serta disegani kerana sesuai dijadikan motivasi dan pengisian jiwa.

Contoh:
Apabila anda benar : Anda tak perlu marah. Apabila Anda Salah : Anda tak boleh Marah
-Mahatma Gandhi-

d)     Hadis melayu
Hadis ialah perbuatan atau kelakuan Nabi Muhamad s.a.w yang diriwayatkan oleh sahabat-sahabatnya untuk menjelaskan atau menentukan sesuatu hukum Islam. (http://dict.rewaz.org/search/browse/hadis.re)
Contoh: "Sesungguhnya setiap amalan itu dikira dengan niat dan sesungguhnya bagi tiap-tiap seseorang itu mengikut apa yang diniatkannya" (Hadis Riwayat Bukhari).
Hadis melayu adalah perkataan yang bukan bersandar atau disabdakan oleh Rasullulah s.a.w (http://komuniti.ipij.info/modules/newbb/viewtopic.php?viewmode=thread&topic_id=54&forum=12&post_id=2476&menumode=2).

Contoh: Melarang anak-anak kecil yang belum baligh berada dalam saf yang sama dengan orang dewasa semasa bersolat. Alasannya kerana kanak-kanak itu masih najis kerana masih belum berkhatan.

e)    Perbilangan
Perbilangan adalah perkataan yang disusun berbilang-bilang dan dituturkan bait demi bait atau susunan kata yang berkerat-kerat dan disebut satu persatu seperti orang membilang sesuatu (http://ms.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Perbilangan).
Contoh:
Penakek pisau seraut
Ambil galah batang lintubong
Seludang ambil ke nyiru
Setitis jadikan laut
Sekepal jadikan gunung
Alam terkembang jadikan guru.

f)     Gurindam
Gurindam adalah sejenis puisi lama yang terdiri daripada dua baris rangkap yang berpasangan iaitu baris pertama sebagai syarat dan baris kedua sebagai jawapan (Ariff Mohamad dan Siti Khariah Mohd Zubir, 2009: 18).
Contoh :  
                  Apabila terpelihara mata,
 Sedikit cita-cita.                                         
 Apabila terpelihara kuping,
 Khabar yang jahat tidaklah damping
 Apabila terpelihara lidah,
 Nescaya dapat daripadanya faedah.
g)    Seloka
Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir(2007:360) seloka adalah sejenis puisi Melayu tradisional yang berbentuk karangan berangkap yang mengandungi unsur ejekan,giatan, sindiran, jenaka atau gurau senda dan digunakan untuk menyindir sambil mengajar.
Contoh:   
                  Buah pinang buah belimbing
Ketiga dengan si buah mangga,
Sungguh senang berbini sumbing,
Walau marah ketawa juga.

h)     Tamsil
Menurut Kamus dewan edisi keempat tamsil adalah perihal sesuatu benda yang kelihatan dari luar atau sifat sesuatu pada lahirnya.
Kiasan asal yang diperluaskan dengan lebih panjang lebar serta mengandungi beberapa isi pengajaran, nasihat, teladan serta pemikiran yang bernas.

Contoh: Matahari dengan cahaya dengan panas.

i)      Peribahasa
Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir(2007:318) peribahasa adalah ayat atau kelompok kata yang mempunyai susunan yang tetap dan mengandungi pengertian yang tertentu.

Contoh: Pandang jauh dilayang, pandang dekat ditukikkan.

j)      Simpulan bahasa
Menurut Za’ba (1965) simpulan bahasa adalah rangkaian perkataan yang tetap disimpul atau terbeku dengan susunan yang khas dan dipakai dengan maksud yang berlainan daripada asa.
Contoh:      
                -  Jinak merpati
-      Kaki ayam

k)     Ibarat
Kiasan yang sering menggunakan perkataan 'ibarat' untuk membuat perbandingan tentang sesuatu perkara. Ia bertujuan untuk menjadikan maksudnya bertambah nyata. (http://ms.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Ibarat)

Contoh: Ibarat bunga, segar dipakai, layu dibuang

l)     Perumpamaan
Perumpamaan adalah susunan kata dalam sesuatu ayat yang memberikan makna khas dan berlainan daripada apa yang dikatakan atau ditulis, atau yang membandingkan sesuatu benda dengan benda yang lain
(http://ms.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Perumpamaan).
Contoh:
-          Bagai bulan dipagari bintang
-          Bagai menatang minyak yang penuh



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

No comments:

Post a Comment