Tuesday 3 April 2012

SITUASI 22: BAHASA TERSIRAT


Bahasa tersirat merupakan bahasa yang digunakan untuk menyampaikan sesuatu maksud  tetapi tidak disampaikan secara terus. Cara penyampaian bahasa ini juga lebih bersopan dn tidak menggunakan nada menyindir seperti dalam bahasa sindiran. Bahasa tersirat juga digunakan untuk menyampaikan maksud penolakan tetapi tidak  disampaikan sehingga menyakitkan hati penutur kedua. Selain itu, bahasa tersirat juga berkehendakan penutur pertama supaya perbualan tersebut dapat berjalan dengan lancar. Kegagalan penutur kedua untuk memahami maksud penutur pertama yang menggunakan bahasa tersirat boleh menyebabkan salah faham dalam konteks perbualan. Contohnya:

1)    Apabila seorang Datuk Bendahara berkata kepada sultan, “Patik kurang periksa, tuanku,” ia tidak bermaksud beliau sebagai orang besar yang tidak mempunyai kapasiti untuk memeriksa sesuatu hal. Namun, secara tersirat kata-kata itu bermaksud, “Aku tak tahulah”.










     2) Dalam upacara peminangan, jika seorang ayah berkata kepada satu rombongan peminangan, “Anak saya baru habis belajar, belum pun dapat kerja lagi”. Berdasarkan ayat tersebut ia bukan bermaksud beliaun menyuruh anaknya mendapat pekerjaan. Namun,secara tersirat bermaksud. “Saya rasa anak saya tidak sesuai kahwin dengan anak kamu ”.

Ini adalah bahasa-bahasa tersirat yang sering digunakan agar tidak melukakan hati pihak lain. Masalah sering timbul apabila mesej yang cuba disampaikan tidak diterima dengan baik, lalu disalah anggap oleh pihak tersebut.Berdasarkan ayat tadi, jika mesej tidak diterima dengan betul, sultan mungkin berkata, “Kalau kurang periksa, pergilah periksa sampai habis,”. Selain itu, jika mesej tidak diterima dengan betul oleh pihak rombangan peminangan tadi mungkin berkata, “Bertunanglah dahulu, nanti dah dapat kerja, kahwinlah.”
Komen
Bahasa tersirat banyak digunakan setiap hari, banyak didengari tetapi tidak difahami. Untuk menjadi seorang pendengar yang baik, seseorang perlu melatih diri untuk merenung kata-kata orang lain. Hal ini penting supaya bahasa tersirat yang cuba disampaikan dapat difahami dengan baik dan tidak disalah anggap.

No comments:

Post a Comment