Situasi
1
Cepat,
dapatkan naskhah majalah anda hari ini..
Situasi
2
Mengalami
masalah kelemumur?Gunakan pantene..
Kedua –dua situasi ini
menunjukkan penggunaan laras perniagaan atau iklan yang digunakan dalam tender,
iklan, laporan saham ,penyata tahunan dan sebagainya.
Bahasa
iklan adalah bahasa pengaruhan atau bertujuan untuk membentuk tanggapan
pengguna supaya mereka mengubah sikap dan melakukan tindakan untuk membeli
barangan atau perkhidmatan. Retorik yang digunakan dalam iklan adalah retorik
jenis pemujukan.
Iklan
banyak menggunakan kata adjektif serta ayat yang pendek dan ringkas. Bahasa
yang digunakan bersifat kreatif dan imaginative. Iklan juga sangat mementingkan
penyusunan dan pemilihan kata tetapi tidak mementingkan tatabahasa sehingga
terdapat penyimpangan tatabahasa, manipulasi bahasa dan kesalahan dalam
berbahasa.
Cara Iklan dihasilkan,antaranya:
2) Kaedah Umpan- Wang Tunai RM500
Menunggu Kunjungan Anda
Oleh itu, dalam iklan penggunaan bahasa yang menarik serta ringkas dapat menarik perhatian orang ramai untuk membelinya.
No comments:
Post a Comment