Wednesday, 2 May 2012

SITUASI 38: LARAS BAHASA IKLAN


Situasi 1
Cepat, dapatkan naskhah majalah anda hari ini..

Situasi 2
Mengalami masalah kelemumur?Gunakan pantene..

Kedua –dua situasi ini menunjukkan penggunaan laras perniagaan atau iklan yang digunakan dalam tender, iklan, laporan saham ,penyata tahunan dan sebagainya.
Bahasa iklan adalah bahasa pengaruhan atau bertujuan untuk membentuk tanggapan pengguna supaya mereka mengubah sikap dan melakukan tindakan untuk membeli barangan atau perkhidmatan. Retorik yang digunakan dalam iklan adalah retorik jenis pemujukan.
Iklan banyak menggunakan kata adjektif serta ayat yang pendek dan ringkas. Bahasa yang digunakan bersifat kreatif dan imaginative. Iklan juga sangat mementingkan penyusunan dan pemilihan kata tetapi tidak mementingkan tatabahasa sehingga terdapat penyimpangan tatabahasa, manipulasi bahasa dan kesalahan dalam berbahasa.
Cara Iklan dihasilkan,antaranya:

                                                    
              1)    Slogan- Mutu, Gaya, dan Keunggulan

2)    Kaedah Umpan- Wang Tunai RM500 Menunggu Kunjungan Anda




 3)      Bandingan- FAB Lebih Bersih dan Harum

Oleh itu, dalam iklan penggunaan bahasa yang menarik serta ringkas dapat menarik perhatian orang ramai untuk membelinya.

No comments:

Post a Comment